Montessori filozofia výchovy sa stáva čoraz populárnejšou nielen v škôlkach a školách, ale aj doma. Jej zakladateľkou je Maria Montessori.
Maria Montessori bola talianska lekárka a významná reformátorka v predškolskej pedagogike. Vzdelávala sa najmä v oblasti detskej medicíny, stala sa expertkou na detské nervové choroby. Popri vykonávaní lekárskej praxe navštevovala domovy, kde boli umiestnené slabomyseľné deti. Ich pozorovaním zistila, že boli zaostalé nie kvôli chorobe, ale kvôli nedostatočným impulzom a učeniu v rannom detstve. To ju priviedlo na myšlienku, že každé dieťa sa dá vzdelávať, ak má na to vhodné podmienky.
Neskôr dostala príležitosť otvoriť prvú materskú školu, v ktorej by si overila svoje zistenia. Prostredie škôlky bolo celé prispôsobené deťom - nízky nábytok, malý riad a iné pomôcky, všetko dostupné deťom. Deti mali slobodu v užívaní všetkého, čo tam bolo, učitelia slúžili len ako dozor, aby si deti neublížili. Čoskoro sa aj zanedbané deti naučili základným zručnostiam, sociálnemu cíteniu, poriadkumilovnosti a sústredenosti. Zvesti o pokrokoch detí sa rýchlo šírili a s nimi aj učenie Marie Montessori.
Základnou myšlienkou tejto metódy je podporovať dieťa v jeho samostatnosti, zvedavosti a prirodzenom vývoji. Jedným z kľúčových prvkov tejto filozofie je prostredie – a teda aj detská izba. Mala by byť zariadená pre potreby dieťaťa. Ako ju teda zariadiť tak, aby bola v súlade s Montessori princípmi?
1. Detský pohľad ako východisko
Pri zariaďovaní izby by ste sa mali pozrieť na priestor z perspektívy dieťaťa:
- Nábytok by mal byť nízky a prístupný.
- Veci by mali byť uložené tak, aby si ich dieťa mohlo samo zobrať a vrátiť späť.
- Dekorácie, ako sú obrázky, by mali byť vo výške očí dieťaťa.
Takéto prostredie posilňuje pocit nezávislosti a zodpovednosti.
2. Nízka posteľ
Typickým prvkom Montessori izby je nízka posteľ alebo posteľ bez nôh, teda matrac položený priamo na podlahe. Dieťa si tak môže ľahnúť a vstať podľa potreby bez pomoci dospelého. Tým sa posilňuje jeho sloboda a rytmus spánku sa prispôsobuje jeho potrebám.
3. Otvorený úložný priestor
Hračky, knihy a pomôcky by mali byť uložené na otvorených regáloch. Dôležité je udržiavať poriadok a prehľadnosť, aby dieťa vedelo, kde čo patrí, a dokázalo sa samo orientovať.
Hračiek by zároveň nemalo byť veľa – menej je viac. Hračky pravidelne obmieňajte. Nechajte vonku len pár kúskov a ostatné odložte. Veľmi vhodné sú úložné boxy, kde hračky prehľadne uskladníte. Po čase ich vymeňte – zvyšujete tým záujem o „nové“ hračky.
4. Pracovný kútik
Dôležitou súčasťou je priestor na činnosť – malý stolík a stolička vo veľkosti vhodnej pre dieťa, kde môže kresliť, skladať puzzle alebo sa venovať iným aktivitám. Tento kútik by mal byť pokojný a upravený, aby dieťa nevyrušovali podnety z iných častí izby.
5. Priestor na čítanie
Vytvorte deťom priestor, kde si budú môcť prezerať a čítať knižky. Zamerajte sa na útulné prostredie, môžete použiť detské stany, do ktorých dáte deky a vankúše alebo postačí aj hojdacie kresielko či sieť.
Ďalšou dôležitou súčasťou je detská knižnica, tzv. Montessori knižnica. Hovoríme o nízkom regály s dvomi až štyrmi policami. Kníh by tam malo byť málo a mali by byť uložené prednou stranou nie bokom, aby si ich dieťa mohlo ľahko vybrať.
6. Prírodné materiály a tlmené farby
Montessori štýl preferuje prírodné materiály – drevo, bavlnu, ľan, vlnu. Izba by mala pôsobiť pokojne, harmonicky a nepreplnene. Farby sú ideálne tlmené a neutrálnych odtieňov, čím vytvárajú prostredie podporujúce sústredenie a vnútorný pokoj.
7. Prvky denného režimu
Deti milujú rutinu a poriadok. Pomôžte im ho vizualizovať:
- Obrázkové tabule s denným režimom,
- Hodiny s označením rôznych aktivít,
- Kalendáre alebo plánovače prispôsobené veku dieťaťa.
Tieto prvky podporujú rozvoj orientácie v čase a zodpovednosť.
Zariadenie detskej izby podľa Montessori zásad nie je len o dizajne – je to o rešpekte k potrebám dieťaťa. Takto pripravené prostredie mu dáva slobodu objavovať, rozvíjať sa vlastným tempom a učiť sa byť samostatné už od útleho veku. Pamätajte, že menej je viac, a že najväčším darom, ktorý môžete dieťaťu dať, je dôvera v jeho schopnosti.